Observația că inteligența artificială joacă și va juca un rol proeminent în toate domeniile profesionale, în viața politică și socială, în educație și pentru dezvoltarea personală a condus la conștientizarea importanței realizării unor ajustări anticipative în sistemul și în procesul educațional și, în consecință, la propunerea și la rafinarea continuă a unor sugestii, indicații, îndrumări, ghiduri, cadre de referință, documente de politici educaționale, reglementări legislative mai mult sau mai puțin utile, pertinente sau coerente, însă în mod cert relevante pentru timpurile în schimbare. Având aceste resurse ca punct de plecare, articolul de față se constituie într-un ghid practic introductiv pentru integrarea responsabilă a inteligenței artificiale în activitatea didactică și de cercetare. Include elemente utile pentru selectarea instrumentelor IA adecvate fiecărei sarcini pedagogice, amintește protocoalele de citare și de recunoaștere a contribuției IA în diverse contexte profesionale, propune metode eficiente pentru evaluarea autenticității lucrărilor elevilor și studenților în era IA. Pledează pentru menținerea unui echilibru între valorificarea potențialului tehnologic și păstrarea componentei umane esențiale în procesul educațional.
Pentru profesori, printre cele mai utile sfaturi care privesc utilizarea IA se referă la:
- Explorare continuă a posibilităților IA și schimb de idei cu alți profesori
- Găsirea instrumentului potrivit pentru fiecare sarcină de lucru – generare de text, imagini sau filme, documentare științifică, analiză, vizualizare de date etc.
- Abordarea critică a rezultatelor IA
- Transparență – menționarea contribuției IA
- Confidențialitatea datelor (Nu introduceți informații personale ale elevilor sau date sensibile în instrumentele IA publice. Nu încărcați materiale protejate prin drepturi de autor fără acorduri de licențiere.)
- Menținerea unui echilibru (IA completează, nu înlocuiește profesorul și interacțiunea umană)
- Evaluarea rămâne umană (Nu vă bazați pe IA pentru notarea elevilor; evaluarea trebuie să rămână condusă de om, conform reglementărilor UE privind supravegherea umană.)
- Dezvoltarea competențelor elevilor de utilizare responsabilă a instrumentelor IA și de poziționare critică față de rezultatele acestora (ca o oportunitate de a fi mai eficienți și mai deștepți)
- Monitorizarea permanentă a impactului asupra (rezultatelor învățării) elevilor
1. Utilizarea instrumentului potrivit
Aplicațiile cu inteligență artificială se specializează din ce în ce mai mult. De exemplu, instrumentele generaliste, create inițial ca aplicații conversaționale (sau chat-uri multi-purpose), precum ChatGPT, Bing Chat/ Copilot Chat, Claude, Gemini etc. au acum module separate pentru sarcini specifice, devenind sisteme multi-agent. În plus, apar din ce în ce mai mulți „agenți cu IA” (Istrate, 2024), unii multimodali, creați cu un anumit scop, care sunt mult mai eficienți pe domeniul pentru care au fost construiți, deoarece au baze de antrenament specializate și funcționează în parametri ajustați pentru asistență de specialitate – asistenți virtuali pentru domeniul medical, pentru programare, pentru proiectare.
Este important să știm trăsăturile distinctive ale acestora și să facem apel la cele mai potrivite pentru o anumită sarcină de lucru, pentru un rezultat optim. Chiar și instrumentele generaliste sunt diferite – unele performează mai bine la raționament logic (Magistral), altele în ce privește înțelegerea și elaborarea textelor în limbaj natural (Claude) sau gestionarea întrebărilor și analiza de documente (Gemini). De asemenea, cel puțin deocamdată, unele gestionează mai bine cerințele și răspunsurile elaborate în limba română (Claude).
Tendința de diversificare și specializare continuă să se accelereze, astfel că avem acum agenți dedicați pentru aproape fiecare aspect al procesului educațional – de la planificarea curriculară până la evaluarea personalizată a progresului elevilor. Doar câteva exemple de instrumente specializate sunt enumerate în cele ce urmează.
Instrumente generaliste/ comprehensive pentru educație: MagicSchool.ai, ChatGPT (Study mode), Eduaide.AI etc.
Instrumente pentru planificarea lecțiilor:
MagicSchool AI oferă prompt-uri pre-populate pentru a ajuta profesorii să înceapă. (Include MagicStudent pentru un mediu sigur și personalizabil pentru elevi.)
Chalkie AI permite crearea de lecții complete pentru orice subiect și grupă de vârstă (K-12), generând slide-uri editabile și fișe de lucru.
Instrumente pentru crearea de conținut text:
Google Gemini vine cu protecție încorporată a confidențialității datelor, respectând COPPA, FERPA și HIPAA (importante în SUA), respectiv GDPR și GPAI (obligatorii în Europa). Include funcția Deep Research pentru cercetări aprofundate.
NotebookLM este un instrument gratuit cu suport IA care ajută profesorii și elevii să interacționeze cu documentele proprii. Permite încărcarea a până la 50 de surse diverse (pdf, doc, ppt).
Canva (Magic Write) este util pentru a redacta rapid planuri de lecție, conținut pentru postere, povești sau schițe.
Instrumente pentru evaluare și feedback:
VibeGrade este un asistent AI pentru evaluarea eseurilor care se integrează direct cu Google Docs și Google Classroom prin extensie Chrome.
Asistență în învățare, tutoriat: SchoolAI, Khanmigo – Khan Academy, ChatGPT Study Together/ Study mode, Querium (feedback pentru probleme din matematică și științe).
Instrumente pentru interacțiune și motivare în învățare:
SchoolAI permite elevilor să aibă interacțiuni sigure și monitorizate cu activități de învățare alimentate de IA. Profesorii pot crea chatboți AI personalizați.
Curipod este un instrument pentru crearea de lecții interactive care transformă conținuturi textuale date în jocuri și sondaje, generând instant lecții live cu întrebări elaborate de IA.
Instrumente pentru evaluare: EnlightenAI (notare automată și feedback), Quizlet (creare de quiz-uri), VibeGrade (notarea eseurilor; se integrează direct în suita Google).
Instrumente pentru diferențiere în predare, învățare și evaluare: Diffit.
Instrumente pentru lecții video interactive: Edpuzzle.
Generarea de imagini: DALL-E, Midjourney, Stable Diffusion.
Gestionarea input-ului audio, transcrieri: Descript.
Elaborare de texte, transcrieri: Grammarly, Otter.ai, Notion AI, Jasper, Jenni.
Căutare în literatura științifică: Perplexity AI, Elicit, Research Rabbit.
Vizualizare de date: Tableau, Julius.
2. Recunoașterea contribuției IA la elaborarea de articole (științifice)
Sunt două tipuri de uzanțe pentru a indica adaosul inteligenței artificiale, una vizează citarea în text și adăugarea la bibliografie (la fel cum se citează orice sursă tipărită sau digitală), iar cealaltă constă în adăugarea unui text de informare, vizibil, plasat de obicei la finalul articolului. Ideal este să se utilizeze ambele variante, dacă este posibil.
Exemplu de citare în text utilizând standardul APA: (ChatGPT, personal communication, April 9, 2025) sau: (OpenAI, 2023)
Exemplu de referință bibliografică utilizând standardul APA:
OpenAI. (2025). ChatGPT (Apr. 9 version) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat
Exemplu de referință/ citare în text utilizând formatul MLA:
(OpenAI. ChatGPT. chat.openai.com/. Accessed 9 Apr. 2025)
Textul de informare de la final poate fi adăugat în secțiunea „Declarații” sau „Alte informații”. De asemenea, sunt reviste care solicită includerea unei note separate la final: „Declaration on Generative AI”. În cazul în care nu a fost utilizată inteligența artificială, declarația poate fi: „The author(s) did not use any generative AI during the preparation of this work.” / „Autorii nu au utilizat niciun instrument cu inteligență artificială generativă pentru pregătirea acestei lucrări.”.
Textul de informare sugerat de OpenAI pentru a fi adăugat unui conținut generat cu Chat GPT este (în traducerea noastră): Acest text este elaborat de autor cu contribuția GPT-4, modelul OpenAI de generare de limbaj pe scară largă. Pentru elaborarea conținutului, autorul a revăzut, a editat și a revizuit textul după bunul plac și își asumă responsabilitatea finală pentru conținut.
Varianta în engleză este „The author generated this text in part with GPT‑3, OpenAI’s large-scale language-generation model. Upon generating draft language, the author reviewed, edited, and revised the language to their own liking and takes ultimate responsibility for the content of this publication.”. Este recomandabil să verificați formularea recomandată atunci când propuneți un articol pentru care ați utilizat ChatGPT, deoarece aceasta s-ar putea modifica: https://openai.com/api/policies/sharing-publication/.
Sugestia noastră generică pentru textul de final este: „În procesul de elaborare a textului au fost consultați asistenți digitali cu IA (se enumeră în paranteză instrumentele utilizate, de ex.: Sharly, ChatGPT, ResearchRabbit, Elicit) pentru găsirea surselor suplimentare de informare, pentru completări, pentru îmbunătățirea coerenței, clarității și acurateței. Toate sugestiile IA au fost evaluate și selectate de autor, căruia îi aparțin în întregime ideile și contribuția intelectuală din acest text.”.
În mod particular, dacă sunt utilizate instrumente cu IA pentru asistență în elaborarea de articole în domenii științifice care necesită acuratețe sau pentru conținut-nucleu (nu doar pentru abstract sau pentru concluzii), în vederea reconstituirii demersului de cercetare și estimării ulterioare a validității științifice, este necesară o declarație mai elaborată precum: „In the writing of this paper, ChatGPT was used to answer the following questions: (1) «What recommendations are there in the literature for the ethical use of the anamnesis in the initial conversation with the cancer patient?». Content from this response was reviewed by our authorship team. Relevant content was edited for clarity, and irrelevant content was excluded. We then identified, reviewed, incorporated and cited the original source materials in this paper. (2) «Please provide a list of ways in which patient responses can be ethically used in articles for medical journals.». Content from this response is presented verbatim in Figure 1. This content was reviewed and discussed by our authorship team, which then guided us in crafting use cases described in Figure 2.”. / „În redactarea acestei lucrări, ChatGPT a fost utilizat pentru a răspunde la următoarele întrebări: (1) «Ce recomandări există în literatura de specialitate pentru utilizarea etică a anamnezei în conversația inițială cu pacientul cu cancer?». Conținutul acestui răspuns a fost revizuit de echipa noastră de autori. Conținutul relevant a fost editat pentru claritate, iar conținutul irelevant a fost exclus. Apoi, am identificat, revizuit, încorporat și citat materialele sursă originale în această lucrare. (2) «Te rog să furnizezi o listă de modalități prin care răspunsurile pacienților pot fi utilizate etic în articole pentru reviste medicale.». Conținutul acestui răspuns este prezentat ad litteram în Figura 1. Acest conținut a fost revizuit și discutat de echipa noastră de autori, care ne-a ghidat apoi în elaborarea cazurilor de utilizare descrise în Figura 2.”
În egală măsură, imaginile din articole trebuie să respecte uzanțele sau standardele academice indicate în ghidurile revistelor. Exemple de descrieri/ referințe care însoțesc imaginile: https://educatia-digitala.ro/cum-se-citeaza-chatgpt-si-produsele-realizate-cu-ajutorul-inteligentei-artificiale/#imagini
3. Indicarea sprijinului IA în elaborarea metodologiilor de cercetare, a cererilor de finanțare, a rapoartelor și a documentelor administrative
Mai nou, pentru elaborarea cererilor de finanțare pentru apeluri din cadrul programelor Comisie Europene precum Erasmus+ și Horizon, există o serie de îndrumări sau de recomandări oficiale pentru cei care aleg să utilizeze instrumente cu IA generativă:
„Atunci când se ia în considerare utilizarea instrumentelor de inteligență artificială generativă (IA) pentru pregătirea propunerii, este imperativ să se dea dovadă de prudență și o analiză atentă. Conținutul generat de IA trebuie revizuit și validat temeinic de către aplicanți, pentru a se asigura caracterul adecvat și exact al acestuia, precum și conformitatea sa cu reglementările privind proprietatea intelectuală. Aplicanții sunt pe deplin responsabili pentru conținutul propunerii (chiar și pentru acele părți produse de instrumentul IA) și trebuie să fie transparenți în dezvăluirea instrumentelor IA utilizate și a modului în care acestea au fost utilizate.
Mai exact, aplicanții sunt obligați:
- Să verifice exactitatea, validitatea și pertinența conținutului generat de IA și să corecteze orice erori sau incoerențe.
- Să furnizeze o listă de surse utilizate pentru a genera conținut și citări, inclusiv cele generate de instrumentele cu IA. Să verifice fiecare referință pentru a se asigura că este exactă și citată corespunzător.
- Să fie conștienți de potențialul de plagiat în cazul în care instrumentul cu IA ar fi putut reproduce text substanțial din alte surse. Să verifice sursele originare pentru a se asigura că nu plagiază (involuntar) munca altcuiva.
- Să (re)cunoască limitele instrumentului de inteligență artificială folosit în pregătirea propunerii, inclusiv potențialul acestuia de a propaga prejudecăți, erori și lacune cognitive.”
Lista surselor utilizate pentru a genera conținut și citări se adaugă la finalul cererii de finanțare, într-o secțiune specială „Declarations” sau „Ethics, contributions, consent”. Se poate face o listă numerotată de instrumente IA sau se poate utiliza un text precum: „We utilized Grammarly (2025) to support language editing throughout the manuscript/ project proposal. For reference: Grammarly (Aug 25 version) [Large language model]. (2025). Retrieved from https://app.grammarly.com”.
4. Marcarea contribuției IA în realizarea de resurse educaționale digitale și materiale didactice
Pentru filme sau pentru imagini publicate pe platforme de streaming, recomandarea este să adăugați un text care să indice apelul la instrumente cu inteligență artificială pentru alterarea conținutului, mai ales în situațiile în care există un risc de a crea confuzie (materiale realiste, situații din viața cotidiană), pentru a preveni propagarea de informații distorsionate sau fake news care să nu fie etichetate ca atare: „Conținut modificat/ conținut sintetic – Sunetul sau imaginile au fost modificate semnificativ sau au fost generate digital [cu instrumentul/ instrumentele: …].”
În cazul în care aveți un materialul didactic (multimodal) care include imagini generate cu IA, se precizează, la finalul materialului, programul utilizat pentru elaborarea de imagini – de exemplu: „Imaginile din acest material au fost generate cu Fotor (fotor.com).”.
5. Detectarea contribuției IA în diverse teme și produse ale activității elevilor sau studenților
Azi, când instrumentele IA sunt la îndemâna oricui, tentația de a le utiliza frecvent pentru tot felul de sarcini școlare este mare. Unele studii indică deja o dependență a noilor generații de aceste aplicații „magice” care oferă soluții rapide pentru temele de acasă.
Un bun exemplu de diferențiere între produse ale activităților elevilor/ studenților vine din industria editorială. Unele comitete editoriale ale revistelor științifice și-au adaptat procedurile de evaluare, pentru a identifica și a elimina textele care se bazează excesiv pe IA, luând în considerare câțiva indicatori:
- Expertiza reală a autorului (E-E-A-T: experience, expertise, authoritativeness, and trustworthiness) – prin analiza lucrărilor sale pe aceeași temă
- Exprimarea specific umană, relativ inegală ca ritm/ cu variabilitate stilistică naturală
- Formulări, interpretări și idei inedite/ originale
- Tușe personale – de la exprimarea propriei opinii până la includerea de studii de caz personalizate.
Pe acest model, cadrele didactice pot face aprecierea lucrărilor scrise ale elevilor și studenților utilizând o serie de tehnici și de criterii precum:
- Concordanță tematică și cognitivă – prin compararea nivelului de realizare a sarcinii de lucru cu performanța anterioară/ cu nivelul elevului la disciplina respectivă
- Coerența cognitiv-argumentativă – capacitatea elevului/ studentului de a argumenta oral ideile din material
- Consistența lingvistică – analiza vocabularului folosit și a modului de construcție a frazelor
- Variabilitatea stilistică naturală specifică exprimării umane (burstiness)
- Gradul de originalitate a interpretărilor și formulărilor – abaterea față de șabloane (perplexity)
- Elemente personalizate și reflecții individuale
- Rigoarea academică – prezența citărilor și a bibliografiei
- Metadata și formatare – verificarea consistenței în formatarea documentului și a elementelor tehnice
- Timpul de elaborare – compararea cu durata normală necesară pentru tipul de sarcină. (Puteți avea suspiciuni dacă aduce un material extins într-un interval scurt de timp.)
Desigur, există și instrumente software specializate pentru detectarea conținutului generat de IA (precum GPTZero, Turnitin AI Detection, Copyleaks), însă acestea au limitări semnificative și nu ar trebui să constituie singura metodă de verificare. Abordarea holistică, bazată pe cunoașterea elevului și pe criteriile menționate anterior, rămâne cea mai fiabilă.
Concluzie
Integrarea instrumentelor cu inteligență artificială reprezintă o oportunitate extraordinară pentru îmbunătățirea procesului educațional, dar necesită o abordare deliberată, etică și bine fundamentată. Alfabetizarea în domeniul acesta ar trebui să ajute elevii și profesorii să înțeleagă atât riscurile, cât și oportunitățile pe care le prezintă IA, pentru a lua decizii corecte în ce privește utilizarea sa.
Succesul implementării IA în educație depinde de disponibilitatea cadrelor didactice, de accesul resurse și la formare inițială și continuă de calitate, în care aspectele tehnologice sunt grefate pe o pedagogie autentică, relevantă, pragmatică, umanistă.
Referințe și resurse suplimentare (*multimedia)
Ascione, L. (2025). Building an educator’s AI toolbox. eSchool News. https://www.eschoolnews.com/digital-learning/2025/07/02/building-an-educators-ai-toolbox/
Curts, E. (2025). The AI Toolbox: Best AI Tools for Schools. https://docs.google.com/document/d/1sppFUWRThleOFvQA_iAi2V4guOB4dOu3WKPUpKtAuGg/
Elgersma, C. (2025). ChatGPT and Beyond: How to Handle AI in Schools. Common Sense Education. https://www.commonsense.org/education/articles/chatgpt-and-beyond-how-to-handle-ai-in-schools
European Commission (2025). Empowering Learners for the Age of AI. An AI Literacy Framework for Primary and Secondary Education. https://ailiteracyframework.org/
* Fawziammache – Future with Fawzi (2025). AI turning me into Mr. Worldwide. https://www.tiktok.com/@fawziammache/video/7279922235933035782
Hernholm, S. (2025). AI In Education: Why Teachers Need Tools, Time And Training. Forbes. https://www.forbes.com/sites/sarahhernholm/2025/06/19/ai-in-education-why-teachers-need-tools-time-and-training/
Hughes, M. (2025). The 20 Best AI Tools for Teachers (2025). https://chalkie.ai/our-blog/20-best-ai-tools-for-teachers
Istrate, O. (2023). How to cite ChatGPT and AI products. Revista de Pedagogie Digitala, 2(1) 3-8. București: Institutul pentru Educație. https://doi.org/10.61071/RPD.2347
Istrate, O. (2023). Instrumente cu inteligență artificială pentru educație. Educația Digitală. https://educatia-digitala.ro/instrumente-cu-inteligenta-artificiala-pentru-educatie/
Istrate, O. (2024). AI Agents in Education: An Early Systematic Review of Emerging Roles, Potential, and Limitations. Revista de Pedagogie Digitală, 3(1) 24-30. București: Institutul pentru Educație. https://doi.org/10.61071/RPD.2496
Istrate, O. (2025). Inteligența artificială în școală: argumente pro și contra. Revista Profesorului, 6/ 2025. https://revistaprofesorului.ro/inteligenta-artificiala-in-scoala-argumente-pro-si-contra/
McAdoo, T. (2024). How to cite ChatGPT. APA Style Blog. https://apastyle.apa.org/blog/how-to-cite-chatgpt
OECD (2025). The OECD AI Capability Indicators Webtool. https://aicapabilityindicators.oecd.org/ai-capability-indicator-tool.html
* TEQSAGov (2025). Multiple modalities and generative AI. https://www.youtube.com/watch?v=FUpoRTyNvVE
University of Amsterdam, Teaching & Learning Centre (2025). GenAI resources. https://tlc.uva.nl/en/article/genai-resources/ ; https://rise.articulate.com/share/ZnOKVfHDkKjhmoXya9P91gzlpFPt_pdy#/
Zimmer, W. (2025). Détecteurs d’IA : l’arme fatale contre la triche à l’école… ou fausse bonne idée ? 01net.com. https://www.01net.com/actualites/detecteurs-dia-larme-fatale-contre-la-triche-a-lecole-ou-fausse-bonne-idee.html