Instrumente cu inteligență artificială pentru educație

Fără îndoială, începând cu 30 noiembrie 2022, vedeta digitalizării este inteligența artificială. Pentru amuzament, în scopuri educaționale și științifice, pentru o simplă conversație sau pentru rezolvarea unei sarcini profesionale, oricine poate încerca posibilitățile IA, iar acestea par a fi nelimitate. Iată foarte multe idei și exemple de sarcini pe care știe să le rezolve IA: https://beta.openai.com/examples.

Articolul prezintă pe scurt problematica și posibilitățile IA în procesul de educație, oferind, la final, liste actualizate cu:

În domeniul științelor educației, într-un experiment din decembrie 2022, câteva programe de inteligență artificială au fost utilizate pentru a compune texte științifice: Experimentul Ariadna. Rolul inteligenței artificiale în științele educației. (1) O aplicație de IA pentru chat a fost folosită pentru o conversație ghidată, cu scopul de a estima capacitatea IA de a produce conținut științific inovator. (2) Un număr de 27 de texte pe teme din științele educației au fost generate, folosind cele mai avansate instrumente de IA disponibile gratuit. Aceleași solicitări vor fi folosite la intervale regulate de timp pentru a genera din nou conținutul. O comparație a rezultatelor va fi făcută în următoarele faze ale experimentului Ariadna. (3) Unele dintre articolele generate au fost comparate cu texte științifice elaborate de cercetători, pe aceeași temă, în aceeași perioadă.

Conținutul generat cu aplicații de inteligență artificială nu poartă (deocamdată?) restricții de proprietate intelectuală – se poate utiliza liber, pentru orice mijloc legal, inclusiv pentru utilizare comercială. Mai mult, conținutul obținut ar trebui asociat celui care a făcut solicitarea, dacă a făcut-o în nume propriu, sau companiei, dacă are un cont instituțional sau a făcut solicitarea în scop profesional. Vorbim deja de articole și chiar cărți având drept co-autor inteligența artificială. Politica OpenAI specifică:

Creatorii care doresc să-și publice propriul conținut text (de exemplu, o carte, un compendiu de povestiri scurte) creat parțial cu API-ul OpenAI, au voie să facă acest lucru în următoarele condiții:

  • Conținutul publicat este atribuit dvs. sau companiei dvs.
  • Rolul IA în formularea conținutului este dezvăluit în mod clar într-un mod vizibil pentru orice cititor și pe care un cititor obișnuit l-ar găsi suficient de ușor de înțeles.
  • Temele conținutului nu încalcă Politica de conținut sau Termenii de utilizare ai OpenAI, de exemplu, nu au legătură cu campanii politice, conținut pentru adulți, spam, conținut care instigă la ură, conținut care incită la violență sau alte utilizări care pot cauza prejudicii sociale.
  • Vă rugăm să vă abțineți de la partajarea rezultatelor care ar putea jigni pe alții. (Sursa: https://openai.com/api/policies/sharing-publication/, ian. 2023)

Textul de informare sugerat de OpenAI pentru a fi adăugat unui conținut generat cu Chat GPT este: Acest text este elaborat de autor cu contribuția GPT-3/4, modelul OpenAI de generare de limbaj pe scară largă. Pentru elaborarea conținutului, autorul a revăzut, editat și revizuit textul după bunul plac și își asumă responsabilitatea finală pentru conținut. (Sursa: https://openai.com/api/policies/sharing-publication/)

 

Însă problemele care țin de respectarea dreptului de proprietate intelectuală abia încep să fie conștientizate, înțelese, abordate din diverse unghiuri. În primul rând, chiar faptul că, în cazul IA generative, textele, imaginile, filmele sunt „re-create” și nu realizate „de la zero” aruncă o umbră de îndoială asupra autenticității produsului, sau cel puțin asupra corectitudinii prezentării rezultatului ca fiind original. În Statele Unite, creatorii și proprietarii de conținut intelectual acționează în judecată companiile AI-tech pentru utilizarea bazelor de date proprietare în antrenarea programelor de IA, pe fondul descoperirii că nu toate imaginile și textele (științifice) generate sunt în întregime noi, unele replicând într-o bună măsură opere existente în baza de date utilizată pentru training.

În al doilea rând, utilizarea în sine a unor instrumente de inteligență artificială poate fi o problemă în situațiile în care conținutul generat urmează să fie folosit pentru fraudă (intelectuală). În al treilea rând, prezentarea unor texte, imagini sau filme realizate cu softuri specializate de creare de conținut fără specificarea contribuției IA constituie o problemă morală. Cazurile în care elevii și studenții realizează referate, eseuri, proiecte practice și articole științifice cu ajutorul IA sunt frecvente, iar acestea sunt foarte greu detectabile. Softurile de parafrazare, construite „pentru a evita plagiatul” (sic!) sunt vechi, însă, cu noul puseu tehnologic, tehnicile de fraudare evoluează rapid, schimbând chiar și sensul termenului fraudă; acum, aplicații precum gocopy.ai, copyshark.ai, instatext.io sau quillbot.com sunt create ca „asistenți de redactare”. Recent, s-a demonstrat că două modele de inteligență artificială, inclusiv cunoscutul ChatGPT cu acces liber, pot trece cu succes examenele de confirmare în profesia medicală din Statele Unite (US Medical Licensing Examination). Instrumente AI pot scrie programe de calculator complexe și sunt semnalate chiar cazuri extreme, de cybercriminalitate cu ajutorul ChatGPT, utilizând tehnici avansate, inedite. În contrapartidă, este deja o practică utilizarea inteligenței artificiale pentru depistarea activităților informatice frauduloase. Pentru evaluarea lucrărilor academice, au apărut instrumente bazate pe IA (de exemplu, Plag.ai sau Oxsico), precum și softuri specializate în detectarea plagiatului cu IA.

În toată lumea, școli și universități au început să ia măsuri, unele interzicând categoric utilizarea IA sau altele care invită profesorii să exploreze cu studenții și elevii potențialul acestui nou instrument pentru activități de muncă intelectuală, productivitate, creativitate umană. Pare cert că trebuie să regândim ceea ce facem, modul în care construim cunoaștere și în care (ne) dezvoltăm competențe.

The college essay is dead.

Redăm în continuare (doar) câteva instrumente cu inteligență artificială care pot fi explorate și/sau încercate în 2023. O parte dintre acestea sunt deschise publicului larg, cu acces imediat. Altele au cozi de așteptare cu un timp rezonabil de la câteva minute până la două-trei zile. Iar altele sunt doar anunțate, urmând a fi lansate pe parcursul anului. Nu toate vor fi disponibile gratuit. În unele cazuri, sunt disponibile contra cost variante mai performante ale aplicațiilor gratuite de încercare, cum este cazul instrumentului ChatGPT Plus, mai rapid în răspuns, mai avansat decât varianta publică ChatGPT.

Lista se încheie cu câteva instrumente pentru detectarea de plagiat (identificarea textelor generate cu instrumente de IA), pe care o vom actualiza pe măsură ce apar noi aplicații de acest tip.

Instrumente cu inteligență artificială

 

Instrumente pentru cercetare și documentare:

  • căutare în cărți, utilizând solicitări în limbaj natural: Talk to Books (Google)
  • cercetare în literatura de specialitate, alerte personalizate etc.: ResearchRabbit (Human Intelligence Technologies Inc.)
  • evaluarea lucrărilor științifice – analiza temelor abordate prin comparație cu alte lucrări relevante: scite (Scite Inc.)
  • găsirea de lucrări relevante pe o temă sau pornind de la o ipoteză de cercetare: Elicit (Ough Inc.)
  • analiză de documente pdf și sintetizare; răspuns la întrebări pe baza materialului/ cărții: ChatPDF (Mathis Lichtenberger und Moritz Lage GbR)
  • elaborarea unui articol științific/ de cercetare: Smodin (Smodin LLC) – cu plată. Instrument: Smodin Author (AI Writer). Exemplu în română: Pedagogie digitală…
  • analiza unui (curs) video și crearea rezumatului, notelor de lectură, quiz/ flashcards pe baza conținutului:  YouLearn (Achyut Byanjankar, Advait Paliwal, David Yu)

Instrumente conversaționale (text-to-text/ chatbot):

Instrumente cu inteligență artificială pentru generarea de conținut text (text-to-text):

Instrumente cu inteligență artificială pentru generare (text-to-image) și editare de imagini:

Instrumente cu inteligență artificială pentru generare de imagini pe baza unor imagini (image-to-image):

Instrumente cu inteligență artificială multimodale (text&image-to-text&image):

Instrumente cu inteligență artificială pentru lecturarea textelor cu propria voce sintetizată artificial (text-to-speech):

Instrumente cu inteligență artificială pentru transformarea vocii în text/ dictare (speech-to-text):

Instrumente cu inteligență artificială pentru transformarea textului în parcursuri pe hartă (text-to-map):

Instrumente cu inteligență artificială pentru transformarea textului în muzică (text-to-music):

Instrumente cu inteligență artificială pentru transformarea textului în film (text-to-video):

  • Steve AI – animații pornind de la texte date, gratuit pentru 3 filme (Animaker Inc.)
  • Kaiber – fotografii animate, 30 de credite/ 30 de secunde gratis (Kyber Corp.)
  • Pictory.ai (Pictory)
  • Synthesia (Synthesia)
  • Quickvid – în special pentru YouTube shorts (Daniel Habib)
  • Designs.ai (Lab Pte./ Inmagine)
  • D-ID – creare de avatare, free trial (De-Identification Ltd.)
  • BHuman – prezentări, deep fake, 15 video gratuite pe lună (BHuman Technologies Inc.)

Instrumente cu inteligență artificială pentru generarea și editarea de filme:

Instrumente pentru programare/ generare de cod (text-to-code):

În curs de apariție (listă realizată în decembrie 2022):

Instrumente pentru detectarea de plagiat cu inteligență artificială

 

Identificarea textelor generate cu instrumente de IA – instrumente publice, gratuite:

Alte instrumente de detectare a plagiatului cu AI:

 

Cum se citează ChatGPT și produsele realizate cu ajutorul inteligenței artificiale

 

* Imaginea este o metaforă și a fost generată cu DALL-E în 21 decembrie 2022.
** Listele de instrumente cu IA pentru educație sunt actualizate frecvent. Ultima actualizare: 10 octombrie 2023.
*** O listă completă și actualizată cu instrumente IA se găsește aici: https://opentools.ai

Loading