De obicei, vrem să atragem mai multe persoane către ceea ce este disponibil pe platforma noastră de elearning. De asemenea, scopul central al programului de formare este atingerea unor rezultate aşteptate/ obiective de învăţare, în ciuda dificultăţilor asociate lipsei de contact direct în mediile online. Pe lângă grafica atractivă şi sugestivă, o idee ar fi să utilizăm un „personaj” imaginar, ca o mascotă care însoţeşte şi „dă viaţă” activităţilor de suport pentru utilizatorii platformei de elearning. În literatura domeniului, acestea sunt numite avatare, actori virtuali, sau „personaje pedagogice”.
În general, animaţiile au un potenţial extraordinar pentru formarea la distanţă pe Internet. Rup monotonia, sunt distractive, dar mai ales umanizează contextul virtual şi pot transmite mesaje text, audio sau video care au un impact mult mai mare asupra celor care învaţă.
Într-un studiu din 2004 – The Benefits of Interactive Online Characters – Byron Reeves a ajuns la concluzia că aceleaşi aspecte sociale care facilitează interacţiunea directă între persoane în cadrul unei situaţii educative guvernează şi interacţiunile de succes în situaţiile de învăţare online.
De aceea, Reeves argumentează de ce şi în ce mod personaje animate ar oferi avantaje serioase în desfăşurarea sesiunilor de elearning:
1. Personajele au încărcătură emoţională, sunt interactive şi aduc avantajele (utilizării/ suportului) inteligenţei sociale în mediile de învăţare online.
2. Simularea unui schimb social şi îmbunătăţirea mediului virtual cu un personaj interactiv conduce la o creştere a încrederii în informaţiile vehiculate.
3. Gradul de interactivitate pe care îl generează personajul conduce la un realism sporit, aducând valoare adăugată învăţării şi interacţiunii didactice cu conţinutul.
În plus, utilizarea personajelor (imaginare) are valenţe de tip practic. În combinaţie cu alte instrumente şi metode, creează relativ simplu un context social inteligent; personajele animate sunt mai rentabile şi mai uşor de reprodus; nu obosesc niciodată, fiind întotdeauna disponibile.
Ca exemple de personaje animate şi de contexte care pot fi construite în cadrul platformei de elearning, enumerăm:
Voki (www.voki.com) – un serviciu gratuit care permite crearea de avatare personalizate care transformă textul scris în mesaj vocal şi pot fi foloste pe blog , profil, mesaje de e-mail sau ca prezentari ale participanţilor în proiecte.
Xtranormal (www.xtranormal.com) – creare simplă de videoclipuri de animaţie 3D în care personajele alese de autor vorbesc şi se mişcă în decorul ales conform scenariului (“tex-to-movie”). Clipurile pot fi postate pe Youtube.
Dvolver (www.dvolver.com) şi GoAnimate (goanimate.com) – creare de filme de animaţie.
Design Comics (designcomics.org) – generează contexte personalizate, utilizand diverse personaje.
Ca întotdeauna, bugetul alocat este insuficient, dar redus 🙂 De aceea, recomandările altor practicieni cu privire la resurse de tip open sau free ajută foarte mult. Pentru acest tip de sugestii, utilizaţi forumul deschis de TrainingZone UK: trainingzone.co.uk/anyanswers/e-learning-photo-characters-promote-e-learning. Pentru animaţii complexe, consultaţi resurse precum: ehow.com/way_5436402_tips-elearning-animation.html şi youtube.com/watch?v=gIsZIiAbU6Q
Referinţe:
- http://iteach.ro/pagina/658/
- http://www.learningsolutionsmag.com/articles/486/animated-characters-in-e-learning-the-benefits-and-social-roles
- http://www.ehow.com/how_7316507_learn-animation-online.html
* * *
Acest articol este o reproducere exactă a textului publicat în revista Elearning.România, pe 1 martie 2012, de același autor.