Beneficiul principal al utilizării resurselor educaționale deschise constă în economiile de costuri pentru cursanți. Prin accesarea materialelor gratuite sau la preț redus dintr-o varietate de surse online sau prin biblioteci, studenții pot economisi bani pe manuale și alte materiale de învățare tradiționale. În plus, profesorii pot încorpora resurse educaționale deschise existente în clasele lor în loc să creeze altele noi de la zero; acest lucru reduce nu numai costurile, ci și timpul petrecut pentru crearea materialelor didactice. În cele din urmă, deoarece multe resurse educaționale deschise sunt actualizate în mod regulat cu informații actuale despre un anumit domeniu sau domeniu, ele rămân actualizate mult mai ușor decât manualele publicate în mod tradițional, care necesită actualizări periodice cu cheltuieli considerabile pentru a le menține la zi.
Așa se poate rezuma această temă. Destul de uimitor, dar nu chiar neașteptat. Dar dacă v-am spune că acest prim paragraf nu este „conținut autentic”? A fost generat (în mare parte) de inteligență artificială. Ar face asta o diferență în modul în care utilizați aceste informații?
Potențialul inteligenței artificiale în educație este nelimitat. La fel este și imaginația ființelor umane atunci când explorează modalitățile de ameliorare a educației și a pedagogiei. În cele ce urmează, vă prezentăm „perspectiva AI” – conținut generat de inteligența artificială, în diferite instanțe și folosind modele diferite, uneori cu parametri diferiți, în 2022 (și promitem să repetăm experimentul la sfârșitul lui 2023) – pe o temă importantă în domeniul tehnologiilor digitale în educație:
Resurse educaționale deschise (RED): utilitate și utilizare
General cu modelul text-davinci-003 (temperature 0.7, max length 4000, top P 1, freq. penalty 1, pres. penalty 1):
Resursele educaționale deschise (RED) câștigă acțiune în sectorul educațional ca o modalitate eficientă și accesibilă de a accesa materialele de învățare. Resurse educaționale deschise sunt orice tip de material educațional, cum ar fi prelegeri, materiale de lectură, programe de curs, teme pentru acasă și conținut multimedia care este disponibil gratuit online, fără restricții de drepturi de autor. Acest articol examinează utilizarea resurselor educaționale deschise de către educatori și studenți deopotrivă, subliniind atât beneficiile, cât și provocările asociate cu adoptarea lor.
Beneficiul principal al utilizării resurselor educaționale deschise constă în economiile de costuri pentru cursanți. Prin accesarea materialelor gratuite sau la preț redus dintr-o varietate de surse online sau prin biblioteci, studenții pot economisi bani pe manuale și alte materiale de învățare tradiționale. În plus, profesorii pot încorpora resurse educaționale deschise existente în clasele lor în loc să creeze altele noi de la zero; acest lucru reduce nu numai costurile, ci și timpul petrecut pentru crearea materialelor didactice. În cele din urmă, deoarece multe resurse educaționale deschise sunt actualizate în mod regulat cu informații actuale despre un anumit domeniu sau domeniu, ele rămân actualizate mult mai ușor decât manualele publicate în mod tradițional, care necesită actualizări periodice cu cheltuieli considerabile pentru a le menține la zi.
Pe lângă economiile de costuri, există și alte avantaje asociate cu utilizarea resurselor educaționale deschise în practica didactică: Acestea oferă instructorilor flexibilitate atunci când proiectează cursuri datorită gamei vaste de subiecte abordate de diferiți autori; permit procese de evaluare inter pares în care experții dintr-un domeniu pot evalua calitatea înainte de a o împărtăși altora; facilitează colaborarea între studenți din cadrul instituțiilor, deoarece toată lumea are acces la același set de materiale; în cele din urmă, ele încurajează implicarea studenților, deoarece explorarea media interactive încorporate în unele OER le permite cursanților să devină participanți activi, mai degrabă decât receptori pasivi în propriul proces de învățare.
În ciuda acestor avantaje, rămân anumite provocări legate de încorporarea resurselor educaționale deschise în practica didactică: Controlul calității rămâne o problemă, deoarece oricine poate posta materiale online, astfel încât este dificil pentru utilizatori/ profesori/ studenți deopotrivă să se asigure că ceea ce este accesat este exact și de încredere, de aceea este nevoie de o verificare atentă înainte de a include orice resursă în cursuri; în plus, drepturile de atribuire încă prezintă dificultăți pentru cei care doresc să folosească lucrările deja existente – chiar dacă sunt gratuite – cu excepția cazului în care a fost acordată permisiunea clară de către creatorii inițiali. În cele din urmă, ar trebui luată în considerare alfabetizarea digitală: în timp ce un număr tot mai mare de persoane au acces, nivelurile de conectivitate la internet variază în continuare foarte mult în lume, ceea ce înseamnă că nu toată lumea poate profita de această tehnologie în mod eficient.
În concluzie, beneficiile potențiale asociate utilizării Resurselor Educaționale Deschise depășesc potențialele dezavantaje, făcându-le opțiune atractivă atât pentru educatori care caută să reducă cheltuielile și persoanele care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de bază de cunoștințe fără să plătească taxe mari, altfel necesar să cumpere cărți scumpe instrumente de studiu suplimentare. Ca atare, cercetările ulterioare trebuie întreprinse pentru a obține o mai bună înțelegere a modului în care sunt utilizate cel mai bine aceste tipuri de progrese tehnologice peisajul nostru în schimbare a învățământului superior mondial.
General cu modelul text-davinci-003 (temperature 0.7, max length 256, top P 1, freq. penalty 1, pres. penalty 1):
Resursele educaționale deschise (RED) au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani ca o modalitate eficientă de a oferi acces la materiale educaționale pentru elevi. Resursele educaționale deschise sunt orice tip de material educațional, cum ar fi manuale, note de curs, tutoriale și exerciții, care pot fi accesate și utilizate liber de oricine. Acest articol va explora potențialele beneficii ale utilizării resurselor educaționale deschise în mediile educaționale.
Un beneficiu al RED este că acestea sunt de obicei gratuite sau la un cost redus în comparație cu materialele de învățare tradiționale. Făcând aceste resurse disponibile online fără costuri sau cu o taxă nominală, mai mulți oameni pot obține acces la ele decât ar putea altfel. În plus, deoarece mulți oameni folosesc acum dispozitive digitale, cum ar fi smartphone-urile sau tabletele în mod regulat, le este ușor să acceseze resurse educaționale deschise de oriunde cu o conexiune la internet.
Un alt avantaj al resurselor educaționale deschise este că acestea vin adesea cu caracteristici suplimentare care nu se găsesc în manualele tradiționale. De exemplu, unele site-uri web cu resurse educaționale deschise permit utilizatorilor să comenteze conținutul și să interacționeze cu alți utilizatori care pot avea interese sau întrebări similare cu privire la materialul discutat. Acest lucru ajută la promovarea colaborării între cursanți și încurajează explorarea în continuare a subiectelor legate de resursa studiată.
General cu modelul text-curie-001 (temperature 0.7, max length 2000, top P 1, freq. penalty 1, pres. penalty 2):
Resursele educaționale deschise (RED) sunt materiale cu licență deschisă care pot fi folosite de educatori pentru a completa sau înlocui materialele de curs tradiționale. Au devenit din ce în ce mai populare datorită flexibilității și accesibilității lor, iar un număr tot mai mare de universități le folosesc în cursurile lor.
Unul dintre avantajele RED este că pot fi personalizate pentru a se potrivi nevoilor individuale ale studenților. Aceasta înseamnă că elevi diferiți pot accesa același material la viteze diferite și nu trebuie să achiziționeze materiale suplimentare dacă doresc să folosească o resursă în afara clasei. În plus, resursele educaționale deschise poate ajuta educatorii să economisească bani, oferindu-le conținut care a fost deja standardizat și editat.
Există mai multe moduri în care resursele educaționale deschise pot fi utilizate în sălile de clasă. O modalitate este ca profesorii să creeze versiuni personalizate ale resurselor existente folosind software precum Inkscape sau GIMP. O altă abordare este ca profesorii să scrie noi resurse de la zero, folosind instrumente open source precum WordPress sau Drupal. În orice caz, resursa educațională deschisă ar trebui să fie concepută special pentru utilizarea în clasă, ținând cont de factori precum stilurile de învățare ale elevilor și cât timp petrece fiecare elev pentru fiecare temă.
În ciuda acestor avantaje, există unele dezavantaje asociate cu utilizarea RED în școli. În primul rând, unor studenți le poate fi dificil să acceseze materialul, deoarece este adesea scris într-o limbă de nivel universitar sau formatat diferit decât ceea ce sunt obișnuiți să vadă în manualele tradiționale. În plus, nu tot conținutul disponibil prin resurse educaționale deschise este adecvat pentru utilizarea în clasă; unele resurse conțin conținut matur sau explicit care nu ar fi potrivit pentru publicul general. În cele din urmă, mulți educatori încă nu au experiență în utilizarea instrumentelor open source și a opțiunilor de formatare, astfel încât crearea de resurse de calitate poate dura mai mult decât simpla copiere a unei resurse existente de pe internet pe serverul școlii tale.
General cu modelul text-babbage-001 (temperature 0.7, max length 2000, top P 1, freq. penalty 1, pres. penalty 1):
Resursele educaționale deschise (RED) sunt un tip de conținut digital care poate fi accesat de oricine, fără taxă. Acestea permit utilizatorilor să acceseze și să studieze diferite tipuri de informații, inclusiv lucrări științifice, site-uri web și cărți electronice. RED-urile au devenit populare în ultimii ani, deoarece oferă o modalitate accesibilă pentru ca oamenii să învețe despre diferite domenii de cunoaștere.
Există multe beneficii în utilizarea resurselor educaționale deschise. De exemplu, RED-urile pot ajuta studenții să învețe concepte noi mai eficient. În plus, resursele educaționale deschise pot fi folosite pentru a îmbunătăți experiența de predare și de învățare pentru profesori. În plus, resursele educaționale deschise pot fi folosite ca instrumente de predare atât pentru săli de clasă, cât și pentru universități.
În ciuda numeroaselor beneficii ale utilizării resurselor educaționale deschise, există încă un anumit risc implicat atunci când le folosiți. De exemplu, sursele deschise de informații pot să nu îndeplinească întotdeauna standardele înalte stabilite de editori sau autori. În plus, este posibil ca unii editori să nu dorească ca materialele lor să fie distribuite public, deoarece cred că le-ar putea afecta interesele comerciale. Cu toate acestea, aceste riscuri sunt de obicei depășite de potențialele beneficii ale utilizării resurselor educaționale deschise.
* * *
Acest text este o parte din rezultatele generate în cadrul „Experimentului Ariadna: Artificial intelligence advancement to nurture social sciences areas” – prima etapă, decembrie 2022 – care urmărește să evalueze și să consemneze evoluția conținutului științific de tip text generat de inteligență artificială.
Conținutul este elaborat de autor cu contribuția OpenAI (modelul GPT-3 de generare de limbaj pe scară largă) și a AI21Studio. Pentru elaborarea conținutului, autorul a revăzut, editat și revizuit minimal textul generat de AI și își asumă responsabilitatea finală pentru conținutul acestui articol.
202212RO23
Experimentul Ariadna: Artificial intelligence advancement to nurture social sciences areas (Etapa întâi – decembrie 2022)